شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.


سطوح NURBS و محیط AUTOMOTIVE CLASS A
زمان کنونی: ۱۴۰۴/۰۳/۲۵، 01:16:00
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: m.nam
آخرین ارسال: Hooman.Ladan
پاسخ 6
بازدید 6340

 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سطوح NURBS و محیط AUTOMOTIVE CLASS A
نویسنده پیام
m.nam آفلاین
Junior Member
**

ارسال‌ها: 6
موضوع‌ها: 3
تاریخ عضویت: ۱۰-۰۴-۱۳۹۳
اعتبار: 0
سپاس ها 0
سپاس شده 1 بار در 1 ارسال

#1
سطوح NURBS و محیط AUTOMOTIVE CLASS A
سلام
ببخشید که سوالم کمی پیش پا افتاده است، میخواستم بدانم سطوح ایجاد شده در محیط free style آیا همان سطوح از نوع NURBS است. سطوح ایجاد شده در محیط GENERATIVE SHAPE DESIGN چه نوع سطوحی هستند؟ آن چیزی که من از کار با این دو محیط به عنوان یک کاربر CATIA متوجه شدم این است که تفاوت بین این دو محیط در داشتن قابلیت به روز شدن دستورهای محیط GENERATIVEنسبت به تغییرات پس از ایجاد دستور است، به عبارت ساده تر در محیط GENERATIVE دستورات در شاخه درختی به هم متصل بوده و ایجاد یک تغییر در میانه شاخه درختی تمام دستورات متصل به این دستور پس ازUPDATE
کردن آن تغییر میکنند. ولی در محیط FREE STYLE ذات دستور به شکلی است که شما فقط در لحظه ایجاد دستور میتوان پارامترهای آن را تغییر داده و پس از بسته شدن پنجره دستور با دبل کلیک روی دستور در شاخه درختی پنجره آن برای تغییرات باز نمیشود. به عنوان مثال به دستور BLEND یا FILL در این دو محیط توجه کنید. حال با این توضیحات میخواهم موضوع اصلی را مطرح کنم، در زیر شاخهSHAPEدرCATIA،محیطی به نامAUTOMOTIVE CLASS A وجود دارد، ساختار این محیط شبیه محیط FREE STYLE است و برای طراحی پیشرفته بدنه اتومبیل از آن استفاده میشود، در یک فیلم از این محیط مشاهده کردم که با استفاده از این محیط و دستورهای آن سطوح بدنه اتومبیل ایجاد و ویرایش میشد. حال سوالی که مطرح میشود این است که با توجه به شباهتی که این محیط به محیط FREE STYLE دارد و امکان ویرایش ماژولار دستورها نیست به این معنی که اجزای شاخه درختی به هم متصل نبوده و به صورت سطوح آزاد فقط با دستورCONTROL POINT قابل ویرایش بوده به عنوان مثال فرض کنید فیلتی با شعاع 5 میلیمتر ایجاد کرده اید، پس از بسته شدن پنجره ایجاد فیلت شما دیگر قادر نیستید شعاع فیلت ایجاد شده را تغییر دهید. حال فرض کنید یک کمپانی خودروسازی بدنه اتومبیل خودرو را با استفاده از این محیط ایجاد کرده و قصد دارد شعاع فیلت روی بدنه را ویرایش کند و باتوجه به این ویرایش کل شاخه درختیUPDATE شود،چگونه این کار را انجام میدهد .
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۵/۰۳/۰۱، توسط m.nam.)
۱۳۹۵/۰۳/۰۱
ارسال‌ها پاسخ
Novin آفلاین
مدیر انجمن کتیای ایران
*******

ارسال‌ها: 2,497
موضوع‌ها: 6
تاریخ عضویت: ۱۰-۰۸-۱۳۹۰
اعتبار: 126
سپاس ها 162
سپاس شده 677 بار در 584 ارسال

#2
RE: سطوح NURBS و محیط AUTOMOTIVE CLASS A
هر کدام از این محیط ها بسته به استراتژی طراح با دانش نسبت به توانایی محیط از ابتدا برای هر پروژه ای مشخص شده است و همچین هر کدام از محیط ها توانایی ترسیم یک مدل را بصورت کامل در خود دارا هستند، درصورتی که هدف شما در ترسیم قطعه تغییرات در انتهای کار است حتما باید از دستورات پارمتریک محیط های طراحی استفاده نمایید در غیر اینصورت با استفاده از دستورات غیرپارمتریک با سرعت بالاتری می توانید به هدف خود برسید.
۱۳۹۵/۰۳/۰۵
ارسال‌ها پاسخ
m.nam آفلاین
Junior Member
**

ارسال‌ها: 6
موضوع‌ها: 3
تاریخ عضویت: ۱۰-۰۴-۱۳۹۳
اعتبار: 0
سپاس ها 0
سپاس شده 1 بار در 1 ارسال

#3
RE: سطوح NURBS و محیط AUTOMOTIVE CLASS A
سلام
ممنون از وقتی که گذاشتید.
ببخشید، جواب سوال اول را که کدام یک از محیطهای shape design سطوح NURBS ایجاد میکند ندادید.( اساسا سطوح NURBS به چه سطوحی میگویند، علت این سوال من این است که افراد تحصیل کرده در رشته طراحی صنعتی برای تبدیل اسکچهای کاغذی محصول طراحی شده به مدل سه بعدی از نرم افزاری به نام RHINO استفاده میکنند سطوحی که این نرم افزار ایجاد میکند از نوع NURBS بوده از فیلمهای کوتاهی که از این نرم افزار دیدم شیوه کار با آن شبیه محیط FREE STYLE کتیا است. حال میخواهم بدانم که سطوح محیط FREE STYLE از نوع سطوح NURBS است.)
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۵/۰۳/۰۵، توسط m.nam.)
۱۳۹۵/۰۳/۰۵
ارسال‌ها پاسخ
Hooman.Ladan آفلاین
Administrator
*******

ارسال‌ها: 129
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: ۱۱-۰۳-۱۳۹۲
اعتبار: 15
سپاس ها 7
سپاس شده 95 بار در 83 ارسال

#4
RE: سطوح NURBS و محیط AUTOMOTIVE CLASS A
دوست عزیز ابتدا لازم می دونم توضیحات کوتاهی در مورد سطوح برگرفته از منحنی های سه بعدی که شما با نام علمی تر اون یعنی NURBS ازش یاد می کنید بدم

به طور کلی تمامی سطوحی که بتوان از طریق منحنی های سه بعدی یعنی دارای مختصات در سه راستای محتلف ایجاد کرد به آن سطوح NURBS گفته می شود . بسیاری از مدل های اطراف ما مثل سطوح صاف یک مدل در دسته سطوح نوع اول یعنی سطوحی که با تعریف دو خط گذرنده قابل تعریف است قرار می گیرند . اما دسته ای از سطوح مثل بدنه یک خودرو در سه نمای محتلف دارای انحنای گوناگون است که در دسته سطوح NURBS قرار میگیرد . نرم افزار کتیا در ایجاد این نوع سطوح بدون شک یکی از قدرتمند ترین نرم افزارها است که با بهره گیری از محیط های مختلفی این سطوح رو می تونه ایجاد کنه . این قابلیت در محیط های Generative Shape Design و محیط ساده تر اون یعنی Wire Frame and Surface Design ، Freestyle وجود داره .

If The CAD is One path of The life CATIA is The Best path
۱۳۹۵/۰۳/۰۵
ارسال‌ها پاسخ
 سپاس شده توسط navid A
m.nam آفلاین
Junior Member
**

ارسال‌ها: 6
موضوع‌ها: 3
تاریخ عضویت: ۱۰-۰۴-۱۳۹۳
اعتبار: 0
سپاس ها 0
سپاس شده 1 بار در 1 ارسال

#5
RE: سطوح NURBS و محیط AUTOMOTIVE CLASS A
سلام
خیلی ممنون از توضیحات شما
لطفا اگر امکانش هست در مورد این که کمپانی های خودروسازی چگونه از محیط automotive class a استفاده میکنند توضیح دهید ( چگونه از این محیط استفاده میکنند چون دستورات این محیط قابلیت ویرایش ندارد مانند محیط free style ، ولی پس از طراحی مدل یک خودرو در کتیا در کمپانی خودروسازی نیاز به ویرایش آن هست.)
۱۳۹۵/۰۳/۰۵
ارسال‌ها پاسخ
Hooman.Ladan آفلاین
Administrator
*******

ارسال‌ها: 129
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: ۱۱-۰۳-۱۳۹۲
اعتبار: 15
سپاس ها 7
سپاس شده 95 بار در 83 ارسال

#6
RE: سطوح NURBS و محیط AUTOMOTIVE CLASS A
این محیط مشابه با محیط Freestyle نرم افزار کتیا است و حتی در ورژن های جدید وجود ندارد و فقط محیط Freestyle وجود دارد . نوع عملکرد این محیط به گونه ای هست که تمامی کارها و ترسیمات در محیط سه بعدی انجام می گیرد و عملیات ویرایشی به شیوه های دیگری وجود دارد به صورتی که مشابه با سایر محیط ها تنها با رجوع به نمودار درختی و ویرایش کار از روی تاریخچه نیست بلکه خود ابزارهای ویرایشی مثلا مثل ابزارهای جعبه ابزار shape modification امکانات بسیار زیادی در اختیار کاربر قرار میدهد و به طراح اجازه می دهد که به همون اندازه که امکانات مختلف طراحی سطح برایش وجود دارد گزینه های ویرایشی مختلفی هم داشته باشد .

در مورد طراحی خودرو هم روش های بسیار زیادی وجود داره . به طور مثال خیلی از طراحی های کانسپت در محیط هایی نظیر محیط Imagine and shape انجام میشه که ماهیت رفتاریش به این صورته که ابتدا یک شکل کلی توسط احجام خمیری مانند ایجاد می شه و شخص طراح رو به ایده کلیش نزدیک می کنه (شبیه به محیط نرم افزارهایی مثل 3dx max) اما این سطوح از دیدگاه مهندسی شرایط ساخت رو نداره و دارای اعوجاج زیادی است و صرفا یک مدل سه بعدی است . بعد از اون بر روی این سطوح ، سطوح انالیز شده رو توسط محیط های طراحی سطوح ایجاد می کنند.

در بسیاری از مراحل تولید طراحی بدنه هم ابتدا طرح بر روی گل پیاده میشه و تمامی ایده ها نظیر نوع شکل سطوح بدنه بنا به سلیقه طراح صنعتی کار پیاده میشه و بعد از کار اسکن سه بعدی گرفته میشه (کاری که در کشورهایی نظیر ایران و چین برای مهندسی معکوس و طراحی از روی مدل ساخته شده انجام میشه ) و به نرم افزار برده میشه و با ایجاد سطح از نظر اصول مهندسی و دارا بودن شرایط آیرودینامیکی مورد بررسی قرار میگیره .

If The CAD is One path of The life CATIA is The Best path
۱۳۹۵/۰۳/۰۶
ارسال‌ها پاسخ


پرش به انجمن:

صفحه‌ی تماس تالار گفتمان سایت کتیای ایران بازگشت به بالا بایگانی پیوند سایتی RSS