مقاله آموزشی Sketch Tracer در نرم افزار کتیا CATIA
یکی از روش های مهندسی معکوس، در طراحی یک مدل سه بعدی با استفاده از عکس و یا تصویر سه نما است . محیط Sketch Tracerمحیطی بر مبنای مهندسی معکوس در نرم افزار کتیا CATIAاست . در این روش مهندسی معکوس برای طراحی فطعات از عکس و تصویر محصول نهایی استفاده می شود به نحوی که عکس ها ، طرح ها و یا هر نوع ترسیمه دو بعدی مورد نظر را توسط این محیط به نرم افزار وارد کرده و موقعیت و مقیاس آن ها در فضای سه بعدی تعیین می شود و از طریق خطوط اصلی آن عکسو با استفاده از محیط های طراحی سطوح همچون Freestyle ، Generative Shape Designو Imagine & Shape برای ترسیم المانهای هندسی بر روی این طرحها مدلی شبیه به محصول اولیه که عکس آن به محیط وارد شده است طراحی صورت می گیرد و در نهایت یک مدل سه بعدی از طرح مورد نظر ایجاد می شود .
به طور کلی نرم افزار کتیا CATIA را می توان یک قلم جادویی دانست که هر فرد با توجه به استعداد ، تجربه و خلاقیت خود به نحوی از آن استفاده می کند . تسلط بر این نرم افزار به کاربر در بروز توانایی و خلاقیت هایش کمک شایانی خواهد کرد
در این مقاله نماهای مختلف یک نمونه خودرو انخاب شده است و قصد داریم آن ها را در محیط کتیا وارد کرده تا عملیات سطح سازی بر روی آن ها صورت گیرد . برای دریافت فایل مربوط به عکس ها به آدرس زیر مراجعه کنید.
برای ورود به محیط Sketch Tracer مسیر زیر را دنبال کنید
Start >> Shape >> Sketch Tracer
پیش از وارد کردن عکس های نمای خودرو رعایت چند نکته ضروری است
1 - نوع نمایش مدل را با استفاده از جعبه ابزار View بر روی حالت Shading With Material قرار دهید . در صورتی که نوع نمایش بر روی گزینه ای غیر از حالت Shading With Materials باشد قادر به دیدن تصاویر در محیط نرم افزار نخواهید بود .
2 – بر روی Product کلیک راست کرده و از قسمت Components گزینه New Part را انتخاب کنید . با انجام این کار می توانید با ورود به محیط های طراحی سطوح و با استفاده از عکس های ورودی عملیات طراحی سطوح را انجام دهید .
در مرحله اول قصد وارد کردن نمای جلوی خودرو را داریم به همین دلیل از جعبه ابزار View زاویه دید را نیز بر روی Front View قرار دهید ، سپس با استفاده از ابزار Create an immersive Sketch که در جعبه ابزار Painting قرار دارد می توانید عکس ها را وارد محیط نرم افزار کنید .
بر روی این ابزار کلیک کنید.
به محض کلیک کردن ، پنجره مربوط برای ورود عکس ظاهر خواهد شد . به محلی که عکس های خودرو را در آن جا ذخیره کرده اید مراجعه کنید.
ابتدا عکس Front را انتخاب کرده و بر روی Open کلیک کنید .
در این صورت پنجره Sketch Parameters نمایان می شود
همان طور که بر روی عکس مشاهده می کنید محورهای مختصاتی که به رنگ سبز قابل مشاهده است به صورت دو بعدی بر روی تصویر نمایش داده می شود .
بر روی این محور سبز رنگ ، چهار جهت بالا ، پایین ، چپ و راست وجود دارد که با قرار دادن نشانگر موس بر روی مرکز آن قابل مشاهده است . با استفاده از این جهار جهت می توانید این محور را جا به جا کنید .
با استفاده از جهت نما محور مختصات را در وسط و پایین خودرو تنظیم کنید خطوط نقطه چین سبز رنگ راهنمای قرار گیری دقیق تر محور در مرکز خودرو است ، همانند تصویر زیر ، موقعیت را تنظیم کنید .
در بالا و پایین محور مختصات دو جهت نمای دیگر نیز وجود دارد که برای تنظیم محدوده خودرو به کار می رود . با استفاده از جهت نمای سمت راست عرض خودرو و با استفاده از جهت نمای بالای محور مختصات ارتفاع خودرو تعیین می شود که فقط نیاز به تنظیم یکی از این مقدارها است ، فاصله بین محور مختصات تا جهت نمای بالا ارتفاع خودرو را تعیین می کند .
جهت نمای بالا را طبق تصویرزیرتنظیم نمایید .
تصویر روبه رو تصویر نهایی از تنظیم عکس در نمای جلوی خودرو است همان طور که مشاهده می کنید تنها ارتفاع خودرو تنظیم شده است و نیازی به تنظیم مختصات عرض خودرو نیست .
در مرحله بعد لازم است که مقدار ارتفاع نشان داده شده بر روی تصویر خودرو را تغییر داده و مقدار واقعی ارتفاع خودرو را به آن نسبت دهید .
ارتفاع واقعی این خودرو 1165 mm است
بر روی عدد نمایش دهنده ی ارتفاع خودرو دبل کلیک کنید تا پنجره Dimension باز شود ، سپس عدد 1165 mmکه ارتفاع واقعی این مدل خودرو بر حسب میلیمتر است را وارد کنید و پنجره را Ok کنید .
پیش از اتمام کار به خوبی موقعیت جهت نماها را بررسی کنید .همانند تصویر مقابل خط چین گذرنده از جهت نمای بالا باید مماس بر سقف خودرو باشد و مقدار ارتفاع 1165 mm به آن نسبت داده شده باشد و مبدا مختصات محور دقیقا از وسط خودرو گذشته باشد و بر انتهای لاستیک مماس شده باشد.
پس از رسیدن به نتیجه مطلوب در پنجره Sketch Parameters بر روی گزینه Ok کلیک کنید .
بار دیگر در پنجره View نوع دید را در حالت Isometric View قرار دهید تا تجسم بهتری ازموقعیت قرارگیری عکس پیدا کنید .
در مرحله دوم هدف وارد کردن نمای سمت راست خودرو است همانند مرحله قبل که نوع دید متناسب با عکس ورودی تنظیم شد در این مرحله نیز نوع دید را بر روی Right View قرار دهید
برای وارد کردن نمای راست خودرو دوباره بر روی ابزار Create an immersive Sketch در جعبه ابزار Painting کلیک کنید .
عکس Right را انتخاب کنید و بر روی Open کلیک کنید .
پس از ورود عکس با استفاده از چهار جهت قرار گرفته بر روی مبدا مختصات محور مختصات را به جلوی خودرو منتقل کنید و سپس با استفاده از جهت پایین آن را به پایین انتقال دهید به طوری که خط چین راهنما مماس بر کف لاستیک خودرو باشد
سپس جهت نمای بالا را به بالا منتقل کرده به طوری که خط چین راهنمای آن مماس بر سقف خودرو باشد .
بر روی مقدار اندازه آن دبل کلیک کرده و مقدار آن را به مقدار واقعی ارتفاع خودرو که 1165 mm است تغییر دهید .
تنظیمات مختصات بر روی عکس و نیز مقدار ارتفاع باید همانند تصویر زیر باشد .
همانند مرحله قبل پس از تنظیم آن در پنجره Sketch Parameters بر روی گزینه Ok کلیک کنید .
بار دیگر در پنجره View زاویه دید را در حالت Isometric View قرار دهید .
شکل قرار گیری دو عکس به صورت زیر شده است.
برای جابجایی عکس ها در محیط نرم افزار بر روی عکس کلیک کنید چهار فلش سیاه رنگ در چهار گوشه عکس نمایان می شود که می توانید در امتداد این فلش ها تصویر را جابجا کنید .
در مرحله سوم زاویه دید را به Top View تغییر دهید .
دوباره بر روی بر روی ابزار Create an immersive Sketch کلیک کنید و عکس Top را وارد کنید
مرکز مختصات را روی وسط خودرو قرار دهید . برای تنظیم دقیق آن می توانید خط چین عمودی راهنما را در وسط آرم خودرو بیندازید .
جهت نمای بالا را نیز به انتهای خودرو ببرید و موقعیت آن را تنظیم کنید .
برای تغییر مقدار طول نشان داده شده بر روی آن دبل کلیک کرده و مقدار 4242 mm را وارد کنید که نمایانگر طول واقعی خودرو است .
نمای کلی کار باید به صورت تصویر زیر باشد .
سپس بر روی گزینه Ok در پنجره Sketch Parametersکلیک کنید و بار دیگر زاویه دید را به حالت Isometric View برگردانید .
حالات قرار گرفتن عکس ها به صورت زیر خواهد شد
در مرحله بعد که آخرین مرحله از وارد کردن عکس در محیط است هدف آوردن تصویر نمای پشت خودرو است ابتدا زاویه دید را به Back View تغییر دهید سپس بار دیگر روی ابزار Create an immersive Sketch کلیک کنید و عکس Back را وارد کنید
وضعیت قرار گیری محور مختصات و جهت نما و همچنین مقدار ارتفاع را به صورت زیر تنظیم کنید .
همان طور که پیش از این گفته شد تنها تنظیم کردن مقادیر یک بعد کفایت می کند به همین دلیل تنها مقدار ارتفاع را تغییر دهید .
بار دیگر پس از تنظیم آن در پنجره Sketch Parameters بر روی گزینه Ok کلیک کنید .
با کلیک بر روی عکس نمای Back و به کمک چهار فلش قرار گرفته در گوشه ها عکس را به انتها که قسمت عقب خودرو محسوب می شود هدایت کنید
اکنون چهار نمای خودرو به محیط نرم افزار وارد شده است
این مقاله در شماره 46 مجله ساخت و تولید مورخ مهر 1392 به چاپ رسیده است . هر گونه کپی برداری از این اثر پیگرد قانونی دارد.
صفحات سایت